یکشنبه، تیر ۵

برای پوشش نمی‏شود قانون وضع کرد

ناظم الاطباء در تعریف لغت قانون در فرهنگ خود می‏نویسد : حکم اجباری که از دستگاه حکومت مقتدر مملکتی صدور یابد و مبنی و متکی بر طبیعت عالم تمدن و متناسب با طبیعت انسان باشد و بدون استثناء شامل همه ٔ افراد مردم آن مملکت گردد و اغراض مستبدانه ٔ اشخاص را در آن دخالتی نباشد.

این عبارت که "اغراض مستبدانه اشخاص را در آن دخالتی نباشد" یعنی این که قانون باید قابل اندازه‏گیری و به اصطلاح متریک باشد وگرنه سلیقه مجریان، روش اعمال آن قانون می‏شود و این یعنی که این قانون عقل‏گریز است. مثلن نمی‏شود قانون وضع کرد که هرکس غمگین باشد مجرم است چون غمگین بودن قابل اندازه‏گیری نیست و شما با وضع این قانون، دست مجریان قانون را برای انواع برخورد سلیقه‏ای بازمی‏گذارید.

موافقین نسبتا محترم قانون امنیت اخلاقی، توجه کنید که برخورد با پوشش آدم‏ها -گذشته از ارتباط آن با حوزه عمومی یا خصوصی و به غیر از موارد استثنای بسیار کلی- به دلیل گستردگی انواع پوشش قابل اندازه‏گیری نیست و مجریان و ضابطان، در اکثر موارد (به غیر از موارد معدود) می‏توانند عشقی و سلیقه‏ای با قضیه برخورد کنند و این می‏شود همان اغراض مستبدانه اشخاص که به شدت در این قانون وجود دارد و این قانون را عقل‏گریز و حتی عقل‏ستیز می‏کند. برای همین هم هست که شما یک ون می‏بیند که هفت تا زن و دختر را با پوشش‏های مختلف در آن‏ها دستگیر کرده‏اند که با دیدن بعضی‏هایشان با تعجب داد می‏زنید : "اینو دیگه واسه چی گرفتن ؟؟!!!؟"

گفتم که در جریان باشید.