یکشنبه، تیر ۱۸

کباب 2


یكي از معروف‏ترين چلوكبابي‏هاي تهران نامش چلوكباب شمشيري بوده و مالک آن حاج حسن شمشيري نام داشته است. این چلوکبابی در قسمت شرقي سبزه ميدان قرار داشت و در زمان رضاشاه تاسيس شده بود. بعدها اين چلوكبابي به يك ساختمان چهار طبقه منتقل شد كه طبقه اول آشپزخانه بود طبقه دوم مخصوص مغازه دارها و بازاريان و افراد مجرد و طبقه سوم
و چهارم براي خانواده ها و مقامات در نظر گرفته شده بود. هر طبقه با آئينه هاي زيادي تزئين شده بود و خود آقاي شمشيري بر طبقات سوم و چهارم شخصا نظارت مي كرد.


از ساعت ۱۱ صبح بوي كباب و برنج كه در چلوكباب شمشيري پخته مي شد فضاي آن اطراف را پر مي كرد و رهگذران را براي خوردن چلوكباب به هوس می‏انداخت. چلوكبابي كه در شمشيري ارائه مي شد شامل يك بشقاب برنج همراه با كره و دو سیخ كباب بوده است.


آقاي شمشيري از ياران وفادار و حاميان صنعت ملي شدن نفت توسط دكتر مصدق بوده است و در سال ۱۳۲۰ با پرداخت مبلغ يك مليون ریال جهت خريد اوراق قرضه و حمايت از ملي شدن صنعت نفت اقدام مي كند. بعد از كودتاي ۲۸ مرداد و دستگير شدن مصدق توسط زاهدي، شمشيري نيز دستگير مي شود و به جزيره خارك تبعيد مي شود. هم بند او در خارك كه نامش كريم كشاورز مي باشد در خاطرات شخصي اش نوشته است كه شمشيري متعهد شده بود كه بهترين كباب كوبيده و برگ را به هم سلولی‏هايش بدهد كه این وعده هیچگاه عملی نشد. درباره چلوكباب شمشيري و كبابهايش توسط بسياري از نويسندگان و داستان‏نويسان نوشته هاي زيادي به تحرير در آمده است و در اين نوشته ها از چلوكباب شمشيري به عنوان يكي از قديمي ترين و خوشمزه ترين كباب‏ها در ايران نام برده شده است.